Förlossningen

Kom på att jag ju skulle skriva ihop en liten förlossningsberättelse..

Beräknat datum var 25 augusti men damen ville vänta på sig :). Fick en tid för undersökning och eventuellt igångsättning den 9 september klockan 10.00.  Det bestämdes att jag skulle sättas igång och vid 12.00 satte dom in medicinen som skulle starta förlossningen.
Vi fick ett rum med sängar och tv så vi tog det lugnt och kikade lite på tv i väntan på att jag skulle känna något.
Vid 18.00 började jag känna svaga värkar, men det gjorde fortfarande inte speciellt ont...
Vid 19.00 började det göra riktigt ont och jag bad om smärtlindring. Barnmorskan sa att det är för tidigt och att eftersom det är lång tid kvar så är det dumt att redan börja med smärtlindring. Hon gjorde även en undersökning och såg att jag var ca 3 cm öppen.
Ytterligare en timma gick och vid 20.00 bad jag igen om smärtlindring och fick då ett värmekrus (typ vetevärmare). Tyckte inte att det hjälpte.
Efter ytterligare en timma vid 21.00 sa jag igen att jag tyckte det gjorde riktigt ont och barnmorskan föreslog då att jag skulle bada... Kände inte alls för det men eftersom dom inte ville ge mig någon smärtlinding ännu tänkte jag att det kanske kunde funka. Hon visade hur det fungerade och gick sedan ut.
När jag såg hur badkaret såg ut kände jag att sätter jag mig där kommer jag känna mig väldigt instängd så jag hittade en pilatesboll att sitta och gunga på istället.
Vid 22.00 var det skiftbyte och den nya barnmorskan kom in för att hälsa. Jag sa då att jag ville ha lustgas och epidural... Hon gjorde en undersökning och såg då att jag var helt öppen så någon epidural skulle vi inte hinna med men lustgas fick jag.
Nu började det trycka på ordentligt så barmorskan fick väldigt bråttom att kalla på hjälp och få på sig plastförklädet.
Fem krystvärkar senare klockan 22.46 var hon ute!

Ska jag sammanfatta det så tycker jag inte att det gjorde så ont som jag trodde att det skulle göra.
Sedan känner jag att barnmorskorna inte riktigt lyssnade på mig när jag sa att jag hade ont. Men när jag ser tillbaka på det så tycker jag ändå att det gick förhållandevis lätt och smidigt :).

 


ellenojag

Förutom att den första barnmorskan gjorde ett dåligt jobb (enligt mig, man ska fan lyssna) så tycker jag det låter som den dröm förlossning! och vilken söt tjej du fick sen!!



btw.. strumpbyxorna från hm är underbara, finns i vit/gråa också!!

2011-12-0209:43:05
URL: http://ellenojag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0